Muzeum Warszawy, niedługo po paryskim Centre Pompidou, pokazuje wystawę prezentującą twórczość Moshego Vorobeichica, znanego też jako Moi Ver. Odkryty na nowo wybitny awangardowy fotograf, malarz i grafik, absolwent Bauhausu, mieszkaniec Wilna, Paryża, Tel Awiwu, pozwala spojrzeć na dzieje I poł....
Wystawa „Adam Marczyński. Liryzm i forma”, otwarta w oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, dotyczy tematu stawania się dojrzałym artystą. Kuratorka Anna Budzałek śledzi na podstawie wczesnych prac Marczyńskiego, co i jak tworzył, zanim zyskał uznanie i rozpoznawalność. Obserwuje, co go...
Wystawa „Marzyciele epoki industrialnej. Malarstwo w Gdańsku w XIX wieku” przypomina o początkach tutejszego Muzeum Narodowego. Jest to opowieść o życiu artystycznym i kulturalnym miasta nad Motławą, które w tym okresie przeżywało, po regresie spowodowanym wojami napoleońskimi, głębokie zmiany związane...
Rozmaite woskowe anatomiczne preparata w najpiękniejszym wejrzeniu; prosię z jednym i pół korpusu; pies z dwoistym korpusem, jednym łbem i ośmioma nogami; leniwiec trzy kroki na godzinę robiący; cukier brazylijski; surinamska żaba, która 400 młodych z grzbietu wylęga; osobliwa ryba morska z wyraźną twarzą człowieczą; morski kot i wieloryb; zbiór morskich ślimaków; wielki mechaniczny sztuczny zegar, który we wszystkich większych miastach Niemiec wielce był chwalony”… To tylko fragment długiej listy zamieszczonej na afiszu z ostatnich dekad XVIII wieku, zachęcającym do odwiedzenia gabinetu naturalnego przy Kościele Łaski w Kamiennej Górze...
Gdy Maorysi walczyli o uznanie nowozelandzkiej Whanganui za podmiot równy człowiekowi, nawoływali, by „nie rozmawiać »o rzece«, a mówić »do niej«”. Atacameños to lud chilijskiej pustyni, który potrafi usłyszeć pieśń wody. Nie da się jej co prawda zapisać nutami, lecz...
Ponad 200 prac zgromadzonych na wystawie “Litwa. Dwa stulecia fotografii” w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie składa się w opowieść fenomenie litewskiej fotografii, kulturze i historii, ale też o związkach Polski i Litwy, tym razem widzianych przez oko aparatu. Nie...
W 1933 roku, korzystając z możliwości przebadania rzeźb ołtarza z bliska przy okazji prac konserwatorskich, prof. Franciszek Walter (dermatolog i wenerolog, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego) wydał publikację pt. “Wit Stwosz – rzeźbiarz chorób skórnych. Szczegóły dermatologiczne ołtarza marjackiego”...
Historia Zakopanego może zdumiewać, rodzić pytanie, jak to możliwe, że ta miejscowość z „ludem porywczym i skorym do bitki”, bez jakichkolwiek wygód, nagle stała się mekką turystów...
Pamiątki, nagrobki, dystopijne wyobrażenia rozpadu, zamglone wspomnienia – na różne sposoby można interpretować betonowe portrety, jakie Vinicius Libardoni stworzył nieistniejącym już ikonom polskiej architektury powojennej. (…) widzenie – to nie tylko bierny odbiór doznań wzrokowych. Otrzymane doznania poddajemy analizie myślowej,...
Tegoroczna edycja bydgoskiego Vintage Photo Festival, który prezentuje przeszłość i teraźniejszość fotografii analogowej, rusza 15 września pod kopernikańskim hasłem „Obserwatorium”. Obok klasyków, jak Edward Hartwig, Maria Chrząszczowa czy Krzysztof Gierałtowski, współczesne ujęcie analogu przedstawi m.in. laureatka Grand Press Photo 2023...
O czym rozmawiają dwa barany o wspólnej głowie, które pojawiły się w narożu kamienicy na krakowskim Rynku w XIV wieku? O polityce, społeczeństwie, ulicznej modzie, importowanych koniach i francy (choroba weneryczna). W zasadzie to głównie krytykują – skoro ludziom nie...
Zza sławnej Francuzki wyłania cały wachlarz daleko mniej znanych, ale równie nietuzinkowych i barwnych artystek tworzących w męskim świecie rzeźby. O bohaterkach wystawy „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” opowiada jej kuratorka, dr Ewa Ziembińska...