Znów o “Mieście Idealnym”
Junacy podczas pochodu pierwszomajowego, ok. 1951 r.
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Galerie

Znów o "Mieście Idealnym"

Fotografie Henryka Makarewicza (1917–1984) i Wiktora Pentala (1920–2013) to wielopłaszczyznowy zapis pierwszych lat Nowej Huty (1949–1970), pomyślanej i realizowanej jako całościowy koncept architektoniczny i społeczny. Dzieło Pentala i Makarewicza jest jedynym tak kompleksowym opracowaniem ikonograficznym łączącym zapis powstawania i ewolucji tego totalnego eksperymentu społeczno-urbanistycznego, z komentarzem autorskim, przy jednoczesnej wartości artystycznej, wielopoziomowym potencjale badawczym i interpretacyjnym.

Nowa odsłona kolekcji Miasto Idealne w Domu Utopii, czyli wystawa, która prezentowana była w końcu 2024 roku, dedykowana była “perspektywie jednostkowych doświadczeń i idącej za nią indywidualnej pamięci mieszkańców Nowej Huty. Stanowi rozwinięcie dążeń do zapewnienia stałego dostępu do zbioru fotografii, stanowiącego jedyny tak obszerny i wielopłaszczyznowy zapis powstawania i ewolucji Nowej Huty”.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski – w programie Patriotyzm Jutra 2024

Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski

– w programie Patriotyzm Jutra 2024

Katarzyna Mirczak

Katarzyna Mirczak – artystka sztuk wizualnych, redaktorka kreatywna i koordynatoka wizualna „Spotkań z Zabytkami”. Od 2010 r. reprezentowana przez Erica Francka / Londyn. Współautorka obok Wojciecha Nowickiego „Przerwy na światło” – publikacji o fotografii XIX-wiecznych polskich podróżników.

Popularne

Kłopotliwe zabytki

Od 1939 roku przez Polskę przetoczyły się dwa totalitaryzmy: faszyzm i komunizm. Oba systemy pozostawiły namacalne ślady w postaci architektury. Zwykło się wobec niej używać kilku określeń, z których każde ma pejoratywny wydźwięk, a więc: „złe zabytki”, „kłopotliwe i niechciane dziedzictwo”, a nawet – to określenie historyka sztuki prof. Jacka Purchli – zabytki o „wysokim wskaźniku kłopotliwości”...