Przejrzyjcie naszą interaktywną mapę skojarzeń!
Na pewno znajdziecie coś dla siebie!
Fotografie Henryka Makarewicza (1917–1984) i Wiktora Pentala (1920–2013) to wielopłaszczyznowy zapis pierwszych lat Nowej Huty (1949–1970), pomyślanej i realizowanej jako całościowy koncept architektoniczny i społeczny. Dzieło Pentala i Makarewicza jest jedynym tak kompleksowym opracowaniem ikonograficznym łączącym zapis powstawania i ewolucji tego totalnego eksperymentu społeczno-urbanistycznego, z komentarzem autorskim, przy jednoczesnej wartości artystycznej, wielopoziomowym potencjale badawczym i interpretacyjnym.
Nowa odsłona kolekcji Miasto Idealne w Domu Utopii, czyli wystawa, która prezentowana była w końcu 2024 roku, dedykowana była “perspektywie jednostkowych doświadczeń i idącej za nią indywidualnej pamięci mieszkańców Nowej Huty. Stanowi rozwinięcie dążeń do zapewnienia stałego dostępu do zbioru fotografii, stanowiącego jedyny tak obszerny i wielopłaszczyznowy zapis powstawania i ewolucji Nowej Huty”.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski – w programie Patriotyzm Jutra 2024
Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski
– w programie Patriotyzm Jutra 2024
Na pewno znajdziecie coś dla siebie!
Fotografie Henryka Makarewicza [1917-1984] i Wiktora Pentala [1920-2013] to wielopłaszczyznowy zapis pierwszych lat Nowej Huty [1949- 1970], miasta pomyślanego i realizowanego jako całościowy koncept architektoniczny i społeczny.
Niech ta opowieść rozpocznie się od widoczku, którego można się spodziewać: skoro ma być to opowieść o Nowej Hucie, nie może zabraknąć tego obrazka. Na pierwszym planie świeżo zżęte pole, chłop idzie za pługiem ciągniętym przez dwa konie. Ten chłop...
Od 1939 roku przez Polskę przetoczyły się dwa totalitaryzmy: faszyzm i komunizm. Oba systemy pozostawiły namacalne ślady w postaci architektury. Zwykło się wobec niej używać kilku określeń, z których każde ma pejoratywny wydźwięk, a więc: „złe zabytki”, „kłopotliwe i niechciane dziedzictwo”, a nawet – to określenie historyka sztuki prof. Jacka Purchli – zabytki o „wysokim wskaźniku kłopotliwości”...