Fotografie Henryka Makarewicza (1917–1984) i Wiktora Pentala (1920–2013) to wielopłaszczyznowy zapis pierwszych lat Nowej Huty (1949–1970), pomyślanej i realizowanej jako całościowy koncept architektoniczny i społeczny. Dzieło Pentala i Makarewicza jest jedynym tak kompleksowym opracowaniem ikonograficznym łączącym zapis powstawania i ewolucji tego totalnego eksperymentu społeczno-urbanistycznego, z komentarzem autorskim, przy jednoczesnej wartości artystycznej, wielopoziomowym potencjale badawczym i interpretacyjnym.
Nowa odsłona kolekcji Miasto Idealne w Domu Utopii, czyli wystawa, która prezentowana była w końcu 2024 roku, dedykowana była “perspektywie jednostkowych doświadczeń i idącej za nią indywidualnej pamięci mieszkańców Nowej Huty. Stanowi rozwinięcie dążeń do zapewnienia stałego dostępu do zbioru fotografii, stanowiącego jedyny tak obszerny i wielopłaszczyznowy zapis powstawania i ewolucji Nowej Huty”.
Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski – w programie Patriotyzm Jutra 2024
Fot. Henryk Makarewicz / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Koksownia w Hucie im. Lenina.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,7×34,2cm
Fot. Henryk Makarewicz / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Zbrojarze, ok. 1959 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 22,8x35cm
Fot. Henryk Makarewicz / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Budowa.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 22,8×35,2cm
Fot. Henryk Makarewicz/kolekcja Fundacji Imago Mundi
Huta im. Lenina, ok.1960 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 22,8×34,8cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Budowa Alei Róż, ok. 1950 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,7×35,4 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Budowa osiedla Centrum A, ok. 1950 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 25,2×25,5 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Wesołe miasteczko na osiedlu Szklane Domy, ok. 1955 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,8×35,2cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Start wyścigu motocyklowego 1957 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,7×34,5 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Na ulicy, ok. 1957 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,8×35,4 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Junacy podczas pochodu pierwszomajowego, ok. 1951 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,8×34,8 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Pochód pierwszomajowy, ok. 1951 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 22,7×35,4 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Dyliżans pocztowy, ok. 1958 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu 23,2×35 cm
Fot. Wiktor Pental / kolekcja Fundacji Imago Mundi
Na spacerze, ok. 1949 r.
Powiększenie srebrowe na podłożu barytowym, wykonane z oryginalnego negatywu, 22,7×34,8 cm
Wydarzenie dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski
– w programie Patriotyzm Jutra 2024
Katarzyna Mirczak
Katarzyna Mirczak – artystka sztuk wizualnych, redaktorka kreatywna i koordynatoka wizualna „Spotkań z Zabytkami”. Od 2010 r. reprezentowana przez Erica Francka / Londyn. Współautorka obok Wojciecha Nowickiego książki „Przerwa na światło. Fotografie polskich podróżników i badaczy”.
Fotografie Henryka Makarewicza [1917-1984] i Wiktora Pentala [1920-2013] to wielopłaszczyznowy zapis pierwszych lat Nowej Huty [1949- 1970], miasta pomyślanego i realizowanego jako całościowy koncept architektoniczny i społeczny.
Niech ta opowieść rozpocznie się od widoczku, którego można się spodziewać: skoro ma być to opowieść o Nowej Hucie, nie może zabraknąć tego obrazka. Na pierwszym planie świeżo zżęte pole, chłop idzie za pługiem ciągniętym przez dwa konie. Ten chłop...
Od 1939 roku przez Polskę przetoczyły się dwa totalitaryzmy: faszyzm i komunizm. Oba systemy pozostawiły namacalne ślady w postaci architektury. Zwykło się wobec niej używać kilku określeń, z których każde ma pejoratywny wydźwięk, a więc: „złe zabytki”, „kłopotliwe i niechciane dziedzictwo”, a nawet – to określenie historyka sztuki prof. Jacka Purchli – zabytki o „wysokim wskaźniku kłopotliwości”...
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „Polityce prywatności"). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.