Przejrzyjcie naszą interaktywną mapę skojarzeń!
Na pewno znajdziecie coś dla siebie!
31 sierpnia zmarł Wojciech Przybyszewski, wieloletni redaktor naczelny magazynu “Spotkania z Zabytkami”.
Pan Wojciech był absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego (1976), geologiem, speleologiem, kolekcjonerem i publicystą. Pracował w składzie redakcji „Spotkań z Zabytkami” od 2000 roku. Przez 20 lat, od 2003 roku do 2023 roku był redaktorem naczelnym tego czasopisma, od 2015 r. zastępcą redaktora naczelnego „Zapisków Kazimierzowskich”, członkiem Rady Dyrektorów Fundacji Rodzinnej Blochów w Nowym Jorku.
Z zakresu historii sztuki, zabytkoznawstwa i ochrony dziedzictwa narodowego opublikował blisko 500 artykułów popularnonaukowych i kilkanaście naukowych, a także wydał pięć książek: Olga Niewska. Piękno za kurtyną zapomnienia (Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2001), Portrety rodowe Krasińskich (Argraf Sp. z o. o., Warszawa 2006), Mistrzowie i dyletanci. Spotkania ze sztuką polską XIX wieku (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2012), Portrety królów i wybitnych Polaków. Serie wydawnicze z lat 1820-1864 (Fundacja HEREDITAS, Warszawa 2017) oraz Śledztwa kolekcjonera. O dłoniach Elizy Krasińskiej, fotografii z Władysławem Jagiełłą i innych niecodziennych historiach…, (Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA, Warszawa 2020).
Był członkiem m.in. Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Uhonorowany Nagrodą im. Feliksa Jasieńskiego za rok 2016 za publikacje popularyzujące ideę kolekcjonerstwa, Nagrodą Zygmunta za rok 2019 za wspieranie idei ochrony dziedzictwa oraz pracę na rzecz upowszechniania wiedzy o rodzie Krasińskich, odznaczony m.in. Złotą Honorową Odznaką PTTK, Złotą Odznaką „Za opiekę nad zabytkami” oraz Brązowym a w czerwcu 2023 roku również Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Glaria Artis”.
Na pewno znajdziecie coś dla siebie!
Islandia w obiektywie Walerego Goetla ( 1889 – 1972), profesora i rektora AGH w Krakowie, taternika.
Malarka Kasia Kmita używająca techniki wycinanki do opowiadania otaczającego ją świata, tym razem na wystawie „Contrafactur” wzięła na warsztat zaginiony plan Wrocławia z XVI wieku autorstwa Barthela i Georga Weihnerów. W jej interpretacji różne epoki, kultury, budowle, osobiste ścieżki mieszkańców...
Interesująca w kontekście budowania przez Schulza ekspresji przedstawień za pomocą koloru jest relacja Kazimierza Hoffmanna w liście z 1965 roku, dotycząca już nie własnych projektów artysty, a tych wykonywanych pod przymusem, podczas okupacji sowieckiej. Schulz wykonywał wówczas nie tylko ilustracje...