Czy fotografia może odrzucić figurację i uwolnić się od rygoru dokumentalnej rejestracji? Wystawa przedstawia zwrot ku abstrakcji i pustce w eksperymentalnych dziełach fotografów Andrzeja Georgiewa, Mariusza Hermanowicza i Antoniego Zdebiaka oraz współczesnych pracach Dominiki Sadowskiej.
Andrzej Georgiew (1963–2016), Mariusz Hermanowicz (1950–2008) i Antoni Zdebiak (1951–1991) to postaci, których archiwa znajdują się pod opieką Fundacji Archeologia Fotografii. Każdy z nich poszukiwał nowych środków wyrazu i rzucił wyzwanie konwencjonalnemu podejściu do fotografii. W dziełach prezentowanych na wystawie toczy się fascynująca gra z pustką, którą wymienieni twórcy prowadzili zarówno na poziomie formalnym, jak i symbolicznym.
Prezentowane prace zbliżają się do abstrakcji poprzez różnorodne metody: od surrealistycznych przesunięć znaczeń po interwencje w samą materię obrazu. Prace z lat 60., 70. i 80. – część z nich pokazywana publiczności po raz pierwszy – zostały zestawione z instalacjami Dominiki Sadowskiej (ur. 1977), w których artystka bada granice abstrakcji i poszerza pojęcie medium fotograficznego.
Na ekspozycji będzie można również przekonać się, jak wyglądało wyposażenie ciemni i jak powstaje analogowa fotografia, a więc lepiej zrozumieć zabiegi, dzięki którym powstały prezentowane obiekty.
Wystawa jest prezentowana w ramach Warsaw Gallery Weekend 2024 – największego festiwalu sztuki współczesnej w regionie!
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Mariusz Hermanowicz, Multiplikacja twarzy kobiety, ok. 1965r.-1969r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Andrzej Georgiew, Praca z pogranicza malarstwa i fotografii, ok. 1990r.-1991r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Mariusz Hermanowicz, Bez tytułu, ok. 1966r. -1969r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Andrzej Georgiew, Praca z pogranicza malarstwa i fotografii, ok. 1990r.-1991r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Antoni Zdebiak, Studium do akcji ślady, 1975r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Andrzej Georgiew, Małgorzata Georgiew, siostra autora, 1989r.-1990r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Andrzej Georgiew, Abstrakcyjne studium drzew, ok. 1988r.-1989r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Dominika Sadowska, bez tytułu, 2016r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Mariusz Hermanowicz, Bez tytuąu, ok. 1966r.-1969r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Antoni Zdebiak, Eksperyment z cieczą, prezentowany podczas akcji ślady, ok. 1975r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Fot. Materiały Fundacja Archeologia Fotografii
Antoni Zdebiak, Autoportrety, ok. 1980r. Wystawa “Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, Fundacja Archeologia Fotografii.
Wystawa Zabić biel. Fotografia poza realizmem
Fundacja Archeologia Fotografii, ul. Chłodna 20 w Warszawie
Godziny otwarcia:
poniedziałki i wtorki od 11.00 do 17.00
środy, czwartki, soboty i niedziele od 11.00 do 19.00
W 1882 roku wydaje się, że Jan Matejko jest u szczytu twórczych sił. Cztery lata wcześniej ukończył „Bitwę pod Grunwaldem”, a teraz nanosi ostatnie poprawki na „Hołdzie pruskim”. Darzony wielką estymą nie mógł narzekać na brak zleceń, mimo to w lipcu przyjął nietypową prośbę Marii Mierzejewskiej, marzącej o tym, by mistrz uwiecznił Karola Podlewskiego. Problem w tym, że… model nie żył już od dwóch lat.
Elewacje budynku wykonano z kamienia, przez co stały się zamkowo masywne, jednak konstrukcja obiektu powstała z nowoczesnego żelbetu. Modernizm przegrał z naturą jedynie w kwestii dachów... Rezydencja Prezydenta RP – Zamek w Wiśle.
Dwieście metrów od Starego Rynku niszczeje w Poznaniu ostatni znaczący ślad po żydowskiej społeczności miasta. Jednak o to, by dawna synagoga trafiła do rejestru zabytków i nie stała sią apartamentowcem, walczą nie władze miasta, instytucje kultury lub żydowskie organizacje, tylko… zdeterminowany społecznik....
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „Polityce prywatności"). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.