Perły europejskiego malarstwa
Fot. Szczebrzeszynski
Artykuły

Perła europejskiego malarstwa

Z tego artykułu dowiesz się:
  • czyim uczniem był Uccello
  • skąd „Madonna z Dzieciątkiem” trafiła do zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie
  • skąd konkluzja, że obraz został namalowany po powrocie mistrza z Wenecji do Toskanii około 1430 roku

Zamek Królewski we wrześniu 2023 roku zakupił do swoich zbiorów XV-wieczny obraz „Madonnę z Dzieciątkiem” Paola Uccella. To wyjątkowej artystycznej wartości dzieło jednego z najwybitniejszych artystów renesansu. Praca Uccella na rynku jest rzadkością, tym bardziej przyciąga uwagę.

Fot. mat. Zamku Królewskiego w Warszawie
Perły europejskiego malarstwa
Paolo Uccello, “Madonna z Dzieciątkiem”, Perła europejskiego malarstwa, Zamek Królewski, Konferencja, 07.09.2023r.

Syn cyrulika

Twarz Madonny o młodzieńczych rysach i ogromnych, wzniesionych ku górze oczach, przesycona jest melancholijną słodyczą. Madonna spowita w bogato pofałdowaną szatę, spod której wysuwają się gołe stopy, siedzi w pozie frontalnej na oszczędnie zdobionym tronie. Lewą ręka o zwężających się palcach i giętkim nadgarstku przytrzymuje ptaszka. Dzieciątko stojące na nodze Madonny, podtrzymywane przez nią drugą ręką, wydaje się nim zainteresowane. Zdaniem jednych badaczy ptak symbolizuje gołębicę, a według innych jest odniesieniem do pseudonimu artysty. Uccello po włosku znaczy ptak. Pseudonim ten używany przez malarza co najmniej od lat 30. XV wieku, wiąże się z jego zamiłowaniem do natury i przedstawień ptaków i zwierząt.

Chcesz być na bieżąco z przeszłością?

Podanie adresu e-mail i kliknięcie przycisku “Zapisz się do newslettera!” jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na wysyłanie na podany adres e-mail newslettera Narodowego Instytutu Konserwacji Zabytków w Warszawie zawierającego informacje o wydarzeniach i projektach organizowanych przez NIKZ. Dane osobowe w zakresie adresu e-mail są przetwarzane zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w Polityce prywatności.

W rzeczywistości artysta florencki nazywał się Paolo di Dono. Był synem cyrulika z Pratovecchio w toskańskiej prowincji Arezzo, który przeniósł się wraz z rodziną do Florencji.

Paolo Uccello (1397–1475) – malarz, rysownik, projektant witraży i mozaik –  należał do czołowych przedstawicieli sztuki quattrocenta.

Quattrocento, czyli wiek XV, jest uważane za okres przejścia ze średniowiecza do epoki renesansu. We Włoszech bogata Florencja, w której władza od lat 30. XV w. należała do rodu Medyceuszy, stała się wówczas centrum kulturalnym i intelektualnym. Twórczość florenckich artystów, architektów i naukowców znacząco wpłynęła na rozwój renesansu w Europie.

Przyjaciel Donatella

Uccello tworzył głównie we Florencji, a także w Wenecji, Bolonii, Padwie. Malował freski i obrazy tablicowe, projektował mozaiki i intarsje. Był uczniem rzeźbiarza i architekta Lorenza Ghibertiego, którego najbardziej znanym dziełem są brązowe drzwi do baptysterium katedry we Florencji, składającymi się z 28 paneli ilustrujących sceny z życia Chrystusa. (Michał Anioł nazwał je  Drzwiami Raju). W pracowni Gihbertieo poznał Donatella, z którym przyjaźnił się przez całe życie.

Perły europejskiego malarstwa
Paolo Uccello, “Madonna z Dzieciątkiem”.

W 1414 roku florencka gildia św. Łukasza przyjęła Uccella w poczet swoich członków. A rok później został członkiem Arte dei Medici e degli Speziali,  oficjalnego cechu we Florencji, do którego należeli malarze. Odtąd pracował jako niezależny mistrz.

Do jego najwcześniejszych dzieł należą freski ze scenami  z Księgi rodzaju, które namalował w Chiostro Verde przy kościele Santa Maria Novella we Florencji w latach 20. XV wieku. Wpisują się jeszcze w tradycje późnogotycką, w przeciwieństwie do renesansowych „Scen z życia Noego”, które stworzył także w tym miejscu dwadzieścia lat później, wykorzystując studia nad perspektywą. Ten fresk ilustruje potop i przedstawia ludzkość przerażoną wizją  zagłady. Dramaturgię potęguje w nim mistrzowskie wykorzystanie perspektywy w pokazaniu przypływu i odpływu wody, bo Uccello zjednoczył tutaj dwie sceny biblijne związane z historią potopu – samą powodzią i jej końcem.

W latach 1425–1431 Uccello pracował w Wenecji jako mistrz mozaiki przy dekoracji bazyliki św. Bazyliki św. Marka  (niestety te prace się nie zachowały).

Po powrocie do Florencji jego dzieła zaczyna wyróżniać nowatorskie ujęcie perspektywy, studiowanie której stało się największą fascynacją jego życia, nieraz kosztem rodziny – młodszej o ponad trzydzieści lat żony i dwójki dzieci.

Giorgio Vasari, XVI-wieczny historiograf pisał w „Żywotach najświetniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów”  wręcz o obsesji Uccella zgłębiania perspektywy, prowadzącej go do dziwactw, samotności i ubóstwa w końcu życia. Choć z drugiej strony Vasari podziwiał talent Uccella, uznając go za „najświetniejszy od czasów Giotta” .

Inni artyści nie mieli żadnych wątpliwości i docenili w pełni oryginalność dzieła Uccella, uważając go za wirtuoza perspektywy. Twórczość Uccella wywarła wpływ na wielu słynnych malarzy, takich jak Piero della Francesca, Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer.

Wirtuoz perspektywy

Jednym z najbardziej znanych dzieł artysty jest monumentalne malowane epitafium z iluzjonistycznym pomnikiem konnym kondotiera Sir Johna Hawkwooda we florenckiej katedrze, powstałe w 1436 roku. Fresk, naśladujący rzeźbę z marmuru, jest doskonałym przykładem wykorzystania perspektywy, która tworzy iluzję przestrzennej trójwymiarowości.

Fot. mat. Zamku Królewskiego w Warszawie
Perły europejskiego malarstwa
Paolo Uccello, “Madonna z Dzieciątkiem”, Perła europejskiego malarstwa, Zamek Królewski, konferencja, 07.09.2023r.

Do arcydzieł mistrza należą także trzy sceny upamiętniające bitwę pod San Romano z 1432 roku, w której Florentyńczycy ścierają się z wojskami Sieny. Namalował je około 1435-1440 roku. Obrazy te  zamówione zostały przez Lionarda di Bartolomeo pochodzącego z wpływowej i zamożnej rodziny Bartolini Salimbeni. Lionardo był uczestnikiem kampanii Florencji przeciw Sienie. Tak spodobały się Medyceuszom, że potem trafiły do ich rezydencji. Dziś znajdują się w trzech słynnych muzeach europejskich. Obraz przedstawiający początkową fazę bitwy podziwiać można w National  Gallery w Londynie. Ukazuje dowódcę florentyńczyków Niccolò da Tolentino na czele swoich wojsk.

Linia życia Ucella

1397-1475: Narodziny i życie Paolo Uccella

Paolo di Dono, znany jako Paolo Uccello, urodził się w 1397 roku w Pratovecchio w toskańskiej prowincji Arezzo. Jego ojciec był cyrulikiem, a rodzina przeniosła się do Florencji.

1414: Przyjęcie do Gildii św. Łukasza

W 1414 roku gildia św. Łukasza w Florencji przyjęła Uccella w poczet swoich członków, a rok później został członkiem Arte dei Medici e degli Speziali, oficjalnego cechu malarzy.

Lata 1420: Pierwsze dzieła w Chiostro Verde

Uccello stworzył freski ze scenami z Księgi Rodzaju w Chiostro Verde przy kościele Santa Maria Novella we Florencji, wpisujące się w tradycję późnogotycką.

1425-1431: Praca w Wenecji

W latach 1425–1431 Uccello pracował jako mistrz mozaiki przy dekoracji bazyliki św. Marka w Wenecji.

1436: Malowane epitafium w katedrze florenckiej

W 1436 roku Uccello stworzył monumentalne malowane epitafium z iluzjonistycznym pomnikiem konnym kondotiera Sir Johna Hawkwooda we florenckiej katedrze, doskonały przykład użycia perspektywy.

Lata 1435-1440: Sceny bitwy pod San Romano

Uccello namalował trzy sceny upamiętniające bitwę pod San Romano, zamówione przez Lionarda di Bartolomeo, obecnie znajdujące się w National Gallery w Londynie, Galleria degli Uffizi we Florencji i Luwrze w Paryżu.

Lata 1440-1470: Eksperymenty z perspektywą

Artysta kontynuował eksperymenty z perspektywą, co wzbudziło zarówno podziw, jak i kontrowersje. Vasari opisywał jego obsesję perspektywiczną.

1470: "Polowanie w lesie" – ostatni znany obraz

“Polowanie w lesie” powstałe w 1470 roku stało się ostatnim znanym dziełem Uccella, łączącym realistyczne elementy z baśniowym klimatem.

Zamek Królewski – Wystawa "Madonna z Dzieciątkiem"

We wrześniu 2023 roku Zamek Królewski zakupił XV-wieczny obraz “Madonnę z Dzieciątkiem” Uccella. Praca stała się wyjątkowym elementem kolekcji zamkowej, przyciągając uwagę jako rzadkość na rynku sztuki.

2023-2024: Wystawa "Linia Życia Uccella"

Kupiony obraz “Madonna z Dzieciątkiem” stał się centralnym punktem wystawy “Linia Życia Uccella” w Zamku Królewskim w Warszawie, prezentując życie i twórczość artysty.

Rozwiń Zwiń

Obraz ze środkową fazą bitwy znajduje się w Galleria degli Uffizi  we Florencji. Utrwala moment, gdy sieneński dowódca Bernardino della Carda zostaje strącony z konia. A dzieło wieńczące cykl zobaczymy w paryskim Luwrze. Przedstawia  pomyślne dla Florencji zakończenie bitwy wraz z przybyciem odsieczy pod dowództwem Micheletto da Cotignola.

Bitewne sceny z natłokiem jeźdźców i koni, z wzniesionymi i połamanymi lancami rozrzuconymi na ziemi, oddają bitewny chaos. Są pełne dynamiki i ruchu w scenach walki. Artysta zastosował tu odważnie równocześnie wiele perspektyw i różne punkty widzenia. Eksperymenty z perspektywą i rzeźbiarskie traktowanie form jest renesansowe, gdy wyszukane wzory postaci i krajobrazu mają jeszcze gotyckie inspiracje.

Niemniej porywające jest późne dzieło artysty „Polowanie w lesie” , powstałe w 1470 roku.

Dziś w zbiorach  Muzeum Ashmolean Muzeum w  Oksfordzie.

To ostatni znany obraz Uccello. Doskonale łączy w sobie wszystkie cechy  znane z  jego wcześniejszych obrazów. Myśliwi w czerwonych strojach na koniach, biegnący ludzie i zwierzęta zagłębiają się w ciemny las. Wydaje się, że obserwujemy ich w ruchu i słyszymy odgłosy polowania. I tu eksperymenty z perspektywą umożliwiają spojrzenie z różnych punktów widzenia, a realizm łączy się z baśniowym klimatem.

Trzy dłonie Madonny

Wracając jeszcze do „Madonny z Dzieciątkiem” na Zamku Królewskim, dodajmy, że kupiony został od kolekcjonera mieszkającego zagranicą. Zanim poprzedni właściciel podjął  decyzję  o sprzedaży, udostępnił dzieło jako depozyt na wystawę , którą oglądaliśmy w „Galerii Arcydzieł” na Zamku w Warszawie przez blisko rok. Pokazowi towarzyszyły wizerunki Madonn czterech innych włoskich mistrzów z okresu gotyku i wczesnego renesansu.

Dowiedzieliśmy się wówczas, że powstanie Madonny Uccella badacze datują na 1430 rok. W ustaleniu tej daty pomogła  analiza tronu, niespotykanego w przedstawionej formie w sztuce florenckiej. Mimo swego minimalizmu ma drobne elementy dekoracyjne przywodzące na myśl ornamentykę popularną w regionie Veneto około 1400 roku. Stąd konkluzja, że Madonna z Dzieciątkiem została namalowana po powrocie mistrza z Wenecji do Toskanii około 1430 roku.

Artysta malując obraz wprowadził pewne kompozycyjne zmiany, widoczne gołym okiem.

W duchu renesansu  początkowo namalował Dzieciątko zupełnie nagie. Dopiero później zdecydował się ubrać je w tunikę z rękawami, co z kolei wymusiło zmianę ułożenia dłoni Madonny.

Przetarta powierzchnia farby odsłoniła tu pentimento, czyli zmianę wykonaną przez artystę podczas malowania obrazu. Dzięki temu można zobaczyć pierwotnie namalowaną rękę Marii, bezpośrednio podtrzymującą Dzieciątko. W efekcie mamy wrażenie, że Madonna z obrazu Uccella ma trzy dłonie.

Obraz Uccella przechodzi konserwacje, więc może ujawni jeszcze inne tajemnice. Po jej zakończeniu będzie pokazywany w tworzonym w Zamku Królewskim gabinecie włoskim ze sztuką XIV i XV wieku.

Perły europejskiego malarstwa
Rysunek Rafaela przedstawiający wojownika, a zakupiony do zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie.

Nie tylko Ucello

Warto zwrócić uwagę, że sensacją okazał się w zeszłym roku także zakup innych dzieł do kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie. To m.in. rysunek autorstwa Rafaela, przedstawiający wojownika. Grono badaczy ponad wszelką wątpliwość potwierdziło jego autentyczność. Wcześniej dzieło pojawiło się m.in. na aukcjach w Sotheby’s i również było przypisywane włoskiemu mistrzowi.

To pierwsze dzieło Rafaela w polskich zbiorach po wojennej stracie “Młodzieńca” ze zbiorów Czartoryskich.

Monika Kuc

Dziennikarka i krytyczka sztuki. To stała współpracowniczka dziennika "Rzeczpospolita". Jest autorką tekstów o wystawach, wywiadów oraz portretów artystów.

Popularne

Wit Stwosz jest nagi, czyli inaczej o Ołtarzu Mariackim

Ołtarz główny w krakowskim kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny to jedno z najsłynniejszych późnogotyckich dzieł w Europie. Konserwacja nastawy, zakończona w 2021, która m.in. przywróciła oryginalną intensywną kolorystykę tego dzieła, została właśnie wyróżniona Europejską Nagrodą Dziedzictwa/Nagrodą Europa Nostra 2023. Artysta,...