Zdobiły stoły, podkreślały prestiż i bogactwo. Wykonywano je ze złota, porcelany czy szlachetnych kamieni i masy perłowej. Co więcej, wyznaczały miejsce honorowe przy stole dla najważniejszego gościa – gospodarz stawiał solniczkę przed najzacniejszym współbiesiadnikiem.
Kolekcja solniczek prezentowana w Zamku Żupnym należy do najcenniejszych na świecie.
Prawdziwym rarytasem jest późnogotycka solniczka w kształcie kielicha datowana na około1500rok.
Jest najstarszym obiektem, a zarazem jednym z najcenniejszych eksponatów w muzealnej kolekcji. Wykonana została z agatu – cennego kamienia ozdobnego.
W związku z remontem Zamku Żupnego te małe arcydzieła sztuki będzie można zobaczyć tylko do 26 października.
1. Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka 2. Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
„Dni Solniczki 2025” – wystawa na Zamku Żupnym w Wieliczce
Oprowadzanie kuratorskie
Cykl spotkań z Klementyną Ochniak-Dudek, historyczką sztuki. Kuratorka poprowadzi je w dniach 28 września, 12 i 25 października (godz. 13). Oprowadzania będą połączone z pokazem dzieł na co dzień niedostępnych.
Pierwsze spotkanie zaprowadzi nas „Na Krańce Świata. W poszukiwaniu egzotyki”. Skupimy się na solniczkach z najbardziej oddalonych zakątków świata, jak Honduras, Gwatemala, Niger, Australia, Hawaje, Peru. Zobaczymy solniczki odlane w XVI wieku w Hiszpanii ze srebra przywiezionego z Nowego Świata. Ten szlachetny metal wydobywano w kopalni w Potosi (Boliwia), w morderczych warunkach. Z kolei chińskie dzieła przeniosą nas w świat porcelany i staropolskich „farfurek” (wyrobów ceramicznych).
Warsztaty i quizy
Rodzinne warsztaty „Solniczkowy zawrót głowy” – (27 września, 11 października i 25 października, godz. 11.00). To doskonała okazja, by dzieci i dorośli poznali kolekcję solniczek poprzez zadania i zabawy oraz spróbowali swoich sił w dekorowaniu, tworząc własne dzieła inspirowane muzealnymi eksponatami.
Kącik edukacyjny dla najmłodszych – tu czekają na małych artystów solniczki-kolorowanki, puzzle magnetyczne oraz quiz. Dzięki temu uczestnicy będą mogli samodzielnie odkryć niezwykłe ciekawostki związane z dawnymi solniczkami.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
„Dni Solniczki 2025” – wystawa na Zamku Żupnym w Wieliczce
Oprowadzania kuratorskie odbywają się w ramach biletu wstępu do Zamku Żupnego.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka, pochodzenie i szlifowanie agatu Idar-Oberstein, montaż (XVI w.), srebro odlewane, trybowane, grawerowane, złocone ogniowo, Niemcy, ok. 1500 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Zestaw przyprawowy, Bracia Henneberg, Warszawa, 1900 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Zestaw przyprawowy, lata 30. XX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka z dwoma pojemnikami na sól, Wiedeń, Franz Hagenauer, lata 30.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka szklana Louisa Comforta Tiffany’ego, Nowy Jork, 1902 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka barokowa w kształcie kura, srebro, częściowo złocone, repusowane, odlewane, kute, cyzelowane, złotnik Michael Wissmar, Wrocław, ok. 1720 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka porcelanowa, J.F. Eberlein, Miśnia, 1741 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka złota z monogramem księcia Ernstem II Sachsen-Coburg-Gotha (1818-1893 r.)
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Porcelanowy zestaw przyprawowy, porcelana, Niemcy, koniec XIX/pocz. XX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka z majoliki, Urbino, Włochy, ok. 1580 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczki w kształcie łódek, J.D. Schleissner & Söhne, Niemcy, Hanau, XIX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna, złocona z orłem, J. Preizyg, po 1809 r., Grodno
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Porcelanowa zastawa środka stołu z alegoriami Czterech Pór Roku, malowana, złocona, Höchst, ok. 1765 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Para solniczek, srebro złocone, emalia na giloszu, Oslo, David Andersen, lata 50. XX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka z wioślarzem, porcelana, cokół z brązu złoconego w stylu Ludwika XV, zamykane przykryciem z masztem i żaglem z blachy mosiężnej, Miśnia, ok. 1745 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna w kształcie czarki z dekoracją emaliowaną, Rosja, Moskwa, 1890 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka z agatu, Niemcy, koniec XV w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna o łódkowatej czarce z ażurowym pasem ornamentalnym, J.B.F. Cheret, Francja, Paryż, 2. poł. XVIII w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna z wkładem z różowego kwarcu, W. L. Regulski, Kraków, lata 20. XX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka w kształcie wozu konnego, XX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczki z porcelany, Johann Joachim Kändler, Miśnia, 1750 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna, Hans Keller, Norymberga, 1582-1609 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna, Wicekrólestwo Peru, ok. 1770 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka renesansowa z figurką trzymającą tarczę z herbem rodziny Mayr z Wiednia, srebro złocone, odlewane, grawerowane, Niemcy, Mainz, ok. 1570-1580 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna, złocona, podwójna, Norymberga, ok. 1580 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczki, złotnik Hans Arnold I, srebro odlewane, cyzelowane, złocone, Augsburg, 1590-94 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna podwójna z owalnymi wkładami ze szkła kobaltowego, Francja, 2. poł. XIX w.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka srebrna w formie tronu, złotnik Paweł Koszelew, Fedorowicz, Moskwa, Rosja, 1895 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka barokowa, srebrna i złocona, P. Weber, Salzburg, ok. 1690 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Srebrna, złocona solniczka z łyżeczką, Kraków ok. 1821-42 r.
Fot. Dariusz Kołakowski / Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Solniczka porcelanowa, malowana kobaltem podszkliwnie, Chiny, okres Kangxi (1662-1722 r.)
Historia “starszej siostry Wieliczki” rozpoczyna się w 1248 roku, choć dzieje produkcji soli w regionie są znacznie dłuższe i sięgają jeszcze neolitu. Sól warzona, uzyskiwana przez odparowanie soli z solanki, była tutaj wytwarzana już około 3500 lat p.n.e., w połowie...
Wybitna polsko-żydowska metaloplastyczka epoki art déco w międzywojniu zrobiła wielką karierę, by w PRL-u zniknąć i objawić się współcześnie, jako autorka kolekcjonerskich przedmiotów pożądania...
Jednym z celów wystawy „Alchemia epoki przemysłu. XIX-wieczne odlewnictwo artystyczne ze zbiorów Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu” było wydobycie z magazynów muzealnych nieoczywistych – często niedocenianych wcześniej – przedmiotów i kolekcji...
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „Polityce prywatności"). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.