Jak zmieniała się polska rzeczywistość? Jak zmieniały się sposoby jej portretowania? Na najnowszym pokazie nabytków Muzeum Fotografii w Krakowie można zobaczyć zdjęcia Wojciecha Druszcza i Andrzeja Kiełbowicza, które pozwalają odpowiedzieć na te pytania.
Kolejny w tym roku pokaz najnowszych dzieł zakupionych do zbiorów MuFo zbiera prace, które zasiliły muzealną kolekcję fotografii reportażowej i dokumentalnej – niemal 50 fotografii Wojciecha Druszcza i Andrzeja Kiełbowicza. Znajdują się wśród nich skupione na ludziach i ich przeżyciach kadry z lat 60. XX wieku, przykłady „czarnego reportażu“ z lat 80. czy wreszcie wybór fotografii prasowych z okresu transformacji ustrojowej, które trwale wpisały się w ikonosferę tamtego okresu.
Ale to nie wszystko, co w tym roku czeka nas w MuFo. W grudniu Muzeum Fotografii przywoła postać Zofii Rydet, jednej z najważniejszych polskich fotografek, której dorobek wpisany został na krajową Listę “Pamięć świata”, zbierającą najważniejsze dokumenty dotyczące cywilizacji i historii ludzkości. Jej najsłynniejszym dziełem jest “Zapis socjologiczny”, cykl niemający odpowiednika w polskiej fotografii, gigantycznych rozmiarów portret rodziny we wnętrzu. To prowadzony od lat 70. cykl, będący próbą uchwycenia czasu. To ujęci w swoich domowych wnętrzach mieszkańcy miast i wsi. To jeden z najbardziej znanych fotozbiorów w Polsce.
W MuFo zaprezentowany zostanie niepokazywany wcześniej w całości monumentalny zbiór fotokolaży z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni”.
Fot. Zofia Rydet
Zofia Rydet, z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni” – „Zagłada”, 1968-1975.
Fot. Zofia Rydet
Zofia Rydet, z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni” – „Zakochani”, 1968-1975.
Fot. Zofia Rydet
Zofia Rydet, z cyklu „Świat uczuć i wyobraźni” – „Fantomy”, 1968-1975.
Fot. Walery Rzewuski
Walery Rzewuski, malwy w doniczkach, ok. 1901-1914, zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Walery Rzewuski
Walery Rzewuski, portret kobiety z warkoczami, ok. 1895-1910, zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Walery Rzewuski
Walery Rzewuski, portret kobiety z bzem, ok. 1910-1920, zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Walery Rzewuski
Walery Rzewuski, portret mężczyzny, ok. 1875-1885, zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Walery Rzewuski
Walery Rzewuski, portret kobiety na kanapie, ok. 1895-1905, zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Andrzej Kiełbowicz
Andrzej Kiełbowicz, „Kobiety Wydajne” (reportaż z Zakładów Pollena), 1979 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Wojciech Druszcz
Wojciech Druszcz, „Zima stulecia. Osiedle Chomiczówka – fachowcy w drodze”, 1972 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Andrzej Kiełbowicz
Andrzej Kiełbowicz, „Miejsce zabaw dla dziecka”, 1979 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Andrzej Kiełbowicz
Andrzej Kiełbowicz, „Spotkanie aktywu Związku Studentów Polskich ZSP z Edwardem Gierkiem”, 1980 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Wojciech Druszcz
Wojciech Druszcz, „Zomowiec i jego ofiara – demonstrant KPN, Warszawa”, 1989 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Andrzej Kiełbowicz
Andrzej Kiełbowicz, „Msza św. odprawiana przez Jana Pawła II, Warszawa”, 1983 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Wojciech Druszcz
Wojciech Druszcz, „Sex shop, na bazarze przed Pałacem Kultury i Nauki, Warszawa”, 1991r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Fot. Wojciech Druszcz
Wojciech Druszcz, „Stanisław Lem, Kraków, 1995 r., zdjęcie ze zbiorów Muzeum Fotografii w Krakowie.
Kolekcja solniczek prezentowana w Zamku Żupnym należy do najcenniejszych na świecie. Powstała w najlepszych warsztatach złotniczych i wytwórniach porcelany. Solniczki zdobiły stoły i uczty, podkreślając prestiż i bogactwo właściciela, czy też wyznaczały miejsce honorowe przy stole....
W Muzeum Śląskim w Katowicach zobaczyć można wystawę „Etnoalternatywa. Nowe spojrzenie na modę ludową”. To ekspozycja, która pokazuje, że strój ludowy nie musi być jedynie muzealnym eksponatem zamkniętym w zakurzonej gablocie. Może stać się źródłem inspiracji, punktem wyjścia do współczesnych poszukiwań estetycznych, a nawet manifestem świadomej, odpowiedzialnej mody...
Jako że jestem miłośnikiem jazzu i z racji programów muzycznych, które prowadzę, zbieram płyty. Kiedyś to były CD, teraz winyle. Od pewnego czasu jestem również didżejem. Gram muzykę funkową i zacząłem kolekcjonować winylowe popularne „siódemki”...
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „Polityce prywatności"). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.