Prof. Irena Huml, znana krytyczka sztuki, miała wyjątkowy talent do projektowania ubrań. Jej pasja do zagadnień związanych z modą zaczęła się już w Państwowym Liceum Przemysłu Odzieżowego, gdzie zdobyła wiedzę na temat tkanin, kroju i szycia. Jako studentka historii sztuki, rozważała karierę w kostiumologii, co dodatkowo wzbogaciło jej zrozumienie mody.
W 2025 roku, z okazji dziesiątej rocznicy śmierci prof. Huml, Muzeum Narodowe we Wrocławiu organizuje wyjątkową wystawę poświęconą jej osobistej historii mody.
Ekspozycja nie tylko przedstawia indywidualną biografię znanej historyczki sztuki, ale także ukazuje historię ubioru w PRL-u oraz rolę i funkcjonowanie kobiet w tamtych czasach.
Wystawa obejmuje cztery dekady, od lat pięćdziesiątych do początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, prezentując liczne ubrania i akcesoria, które były ważne dla prof. Huml.
Kurator wystawy, dr Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, podkreśla, że forma wystawy jest nietypowa, ale z pewnością zyskałaby aprobatę samej prof. Huml. Wydaje się wręcz, że to ona sama inspirowała tę ekspozycję, dbając o zachowanie licznych ubiorów i akcesoriów, które sprawiały jej radość przez lata.
Wystawa zatytułowana „Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928–2015)”, będzie dostępna od 25 lutego do 18 maja 2025 roku.
Fot. Arkadiusz Podstawka / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa “Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Fot. Arkadiusz Podstawka / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa “Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Fot. Arkadiusz Podstawka / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa “Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Fot. Arkadiusz Podstawka / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wystawa “Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Fot. Archiwum rodzinne / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Irena Huml, Londyn, 1957 r.; archiwum rodzinne
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Komplet plażowy (bluzka bez rękawów i spodenki) z płócienka w biało-czerwone pasy, przywieziony z wyjazdu do Nowego Jorku, 1. poł. lat 60. XX w., użyczony przez Annę Straszewską (po lewej); spódnica od kompletu plażowego w graficzny wzór (należący do trzyczęściowego zestawu kostium plażowy bikini nie zachował się), bluzka trykotowa, kapelusz plażowy z szerokim rondem, z płótna w kolorze pomarańczowym, lata 70. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Dwie sukienki z jawajskiego batiku, lata 80. XX w.: sukienka w romby, (po prawej); Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Sukienka we wzory rudobrązowe na kremowym tle, udostępniona przez Justynę Bacz (po lewej)
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Spódnica układana z tweedu w kolorze malinowej czerwieni z czarnym wzorem, bluzka koszulowa z wzorzystej etaminy, lata 70. XX w. (po lewej); komplet (spódnica i chustka) z dzianiny szydełkowej z włóczki w kolorze szarym i koralowym, malinowa bluzka koszulowa z zakładkami, lata 70. XX w. (po prawej)
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Sweter z moheru w odcieniach fioletu i zieleni, projekt i wykonanie: Małgorzata Żerwe, 1993 r., (po lewej); sweter w odcieniach beżu, projekt i wykonanie: Anna Urbanowicz-Krowacka, lata 80. XX w., (środek); sweter brązowy zdobiony abstrakcyjnym wzorem fakturowych pasów (z „włosem”) w kolorze bladożółtym, lata 80. XX w., (po prawej);
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Kapelusz letni, lata 70. XX w.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Suknia wieczorowa długa, ze stanikiem z koronki w kolorze brzoskwiniowego różu i spódnicą z brązowego weluru, lata 60. XX w. (po lewej); suknia wieczorowa ze stanikiem z czarnego weluru i pikowaną spódnicą z materiału drukowanego we wzór w odcieniach żółcieni i brązu nawiązujący do patchworku, lata 70. XX w., (po prawej)
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Komplet (sukienka i żakiet) z płótna bawełnianego, żakiet różowy, sukienka z tkaniny łączonej, gładkiej różowej i białej drukowanej w różowe groszki, lata 60. XX w.,(po lewej); komplet letni (bluzka bez rękawów i układana spódnica) z białej piki bawełnianej, zdobiony szlakiem niebieskiego haftu maszynowego, lata 60. XX w., (po prawej); Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Kostium (żakiet i spódnica) z tweedu w kolorze rudym, koniec lat 70. – pocz. lat 80. XX w.,(po lewej); bluzka koszulowa z kremowej satyny drukowanej we wzór w odcieniach brązu, koniec lat 70. – pocz. lat 80. XX w., spódnica z tweedu w kratkę w odcieniach brązu, z rozcięciem wykończonym skórzanymi lamówkami, koniec lat 70. – pocz. lat 80. XX w., pasek z brązowej skóry, lata 70. XX w., (po prawej)
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Brązowa peleryna z kapturem z tkaniny wełnianej w dużą kratę, lata 70. – 80. XX w., (po lewej); rudobrązowa kurtka dwurzędowa z tkaniny w ukośną kratę, lata 70. XX w.,(po prawej)
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Komplet (bluzka z krótkim rękawem i spódnica) przerobiony z sukienki przywiezionej z wyjazdu do Wielkiej Brytanii, ok. 1957 r.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Sukienka letnia z tkaniny w biały wzór na tle jadeitowej zieleni, z ozdobnym zapięciem na duże białe guziki, lata 50. XX w., (po lewej); sukienka letnia bez rękawów, w czarno-zielone abstrakcyjne wzory na białym tle, przywieziona ze Szwajcarii, lata 60. XX w., (po prawej); Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Bluzka bez rękawów, z batystu zdobionego haftem białym, długa spódnica z falbaną z czerwonego płótna drukowanego w stylizowane motywy kwiatowe, lata 70. XX w.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Komplet „Osa” (sukienka bez rękawów i bolerko), uszyty własnoręcznie przez Irenę Huml z tkaniny sztruksowej w czarno-żółte paski przywiezionej z pierwszego wyjazdu naukowego (do Wielkiej Brytanii) w 1957 r.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Chiński żakiet z atłasu w kolorze jasnobłękitnym, tkanego w motywy orientalne, lata 60. – pocz. lat 70. XX w., czarna spódnica zdobiona złocistymi lamówkami, lata 70.–80. XX w., (po lewej); chińska sukienka qipao z wzorzystego atłasu w kolorze srebrzystym, tkanego w motywy kwiatów i ptaków, lata 60. – pocz. lat 70. XX w., (po prawej); Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Suknia wieczorowa, lata 70. XX w.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Komplet wieczorowy (żakiet, spódnica, bluzka bez rękawów) uszyty z biało-złotej lamy, tkanina nabyta z latach 60. XX w., komplet uszyty na pocz. lat 70. XX w.; Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Poncho z golfem z dzianiny szydełkowej z włóczki wełnianej w kolorze różowym, spódnica z brązowej tkaniny wełnianej w ukośną kremową kratkę, lata 70. XX w.(po lewej);
sukienka z dzianiny maszynowej w geometryczny wzór kremowo-brązowy, pasek z brązowego zamszu i mosiądzu, lata 70. XX w. (po prawej); Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Fot. Archiwum rodzinne / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Irena Huml, Kalisz, 1960 r.; archiwum rodzinne
Fot. Archiwum rodzinne / Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Irena Huml, Londyn, 1957 r.; archiwum rodzinne
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Garsonka z lnianej tkaniny w kwiatki, przywieziona z podróży do USA w 1964 r.
Kurtka ręcznie tkana z wełny „kowarskiej”, wykonana przez artystkę włókna, autorkę gobelinów Annę Buczkowską, koniec lat 80. – pocz. lat 90. XX w. (detal – kieszeń)
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Torebka ze sztucznej skóry, lata 60. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Torebka wieczorowa, Indie, lata 70. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Torebka skórzana art déco, ok. 1930 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Sukienka jedwabna, ok. 1952 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Ponczo, lata 70. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Garsonka z lnianej tkaniny w kwiatki, przywieziona z podróży do USA w 1964 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Żakiet, Chiny, lata 60. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Suknia wieczorowa, lata 70. XX w.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Japońskie kimono przywiezione z podróży do USA w 1964 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Garsonka z lnianej tkaniny w kwiatki, przywieziona z podróży do USA w 1964 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Ręcznie dziany sweter, wyk. Małgorzata Żerwe (gdańska artystka), ok. 1993 r.
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
“Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)”
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu
“Moda. Historia osobista. Profesor Irena Huml (1928-2015)”
Przeszłość to po prostu lwia część teraźniejszości. Jeśli chcemy rozumieć świat, musimy ją poznawać. Pisarz Jacek Dehnel opowiada o kolekcjonowaniu starych zdjęć, tułaczkach po bazarach i historii ważnych w jego życiu przedmiotów. Właśnie wydał książkę „Łabędzie” o rodzie warszawskich kolekcjonerów Mętlewiczów...
Najnowsze krakowskie tramwaje mogą przejechać kilka kilometrów z opuszczonym pantografem, bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. Wiele się tu zmieniło w ciągu 140 lat, czyli od chwili, gdy na ulice miasta wyjechał pierwszy tramwaj konny. I wiele się jeszcze zmieni,...
Okazuje się, że w zasadzie żaden z polskich pisarzy, którzy weszli do kanonu, nie miał uporządkowanego życia. Witkacy romansował z kim popadnie, Stefan Żeromski wiódł podwójne życie, Zofia Nałkowska jako dojrzała kobieta gustowała w młodych literatach, a wiele pisarek - w tym Maria Dąbrowska - w drugiej połowie życia związało się z kobietami. Oto burzliwe historie autorów szkolnych lektur.
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „ Polityce prywatności "). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.