Skarpa wiślana – projekt z okresu okupacji, widok od strony Alej Jerozolimskich, obelisk na skrzyżowaniu niezrealizowanego przedłużenia ul. Kopernika i al. 3 Maja,
rys. Kazimierz Marczewski, 1943 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/1367/0/291/335)
Galerie
PKiN w Porcie Praskim, Oś Saska do Piłsudskiego… czyli Warszawa niezrealizowana
Wystawa Archiwum Państwowego w Warszawie „Wizje. Warszawa niezrealizowana” prezentuje rysunki autorstwa m.in. Jana Knothego, Macieja Nowickiego, Zygmunta Stępińskiego i Kazimierza Marczewskiego – pomysły architektoniczne czołowych polskich architektów związanych z Biurem Odbudowy Stolicy na tereny wokół Traktu Królewskiego i ul. Marszałkowskiej.
Najstarsze projekty pochodzą z1943r., jeszcze z czasów okupacji,
ostatnie zaś z przełomu lat60.
i70. Żaden nie doczekał się realizacji.
Fantazje o nowym kształcie miasta otwartego na zmiany po zniszczeniach wojennych. Wyobrażenia o przestrzeni uwolnionej od bagażu dziewiętnastowiecznych błędów architektonicznych.
Polscy planiści, wychowani na przedwojennym modernizmie, śnią o mieście, w którym człowiek staje się podmiotem. W 1945 roku dostają unikatową szansę na realizację swoich zawodowych marzeń.
[…] Czy „ludzie trzeźwi”, onieśmieleni trudnościami chwili bieżącej będą pragnęli tak pięknego śródmieścia? Czy dojrzała do czynu współczesna polska myśl architektoniczna znajdzie we własnym społeczeństwie pełne zrozumienie, ów klimat sprzyjający, tak niezbędny przy realizacji wielkich, w daleką przyszłość wybiegających zamierzeń?
(Wanda Telakowska o szkicach Macieja Nowickiego w: Na marginesie, „Skarpa Warszawska” nr 2, 1945)
Wystawę można oglądać do 22 sierpnia 2025 r. – na murach obok Barbakanu
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie”
Widok trasy alei na skarpie w okolicy ul. Tamka – projekt z okresu okupacji, po lewej widoczna sylweta pałacu Ostrogskich, dzisiejszego Muzeum Fryderyka Chopina, rys. Kazimierz Marczewski, 1943 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/1367/0/291/335)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Oś Saska poprowadzona od dzisiejszego pl. Piłsudskiego, tarasowo schodząca do Wisły, po prawej pierzeja ul. Karowej. Konkurs SARP na „Studium Koncepcji Urbanistycznej Placu Zwycięstwa i fragmentów terenów Powiśla w Warszawie”, praca nr 37, wyróżnienie I stopnia, autorzy projektu: Andrzej Fajans, Jacek Janczewski, Ludomir Słupeczański, Jan Szymański, Krzysztof Rakowski, 1964 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/2075/0/1/1397)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Skarpa wiślana – projekt z okresu okupacji, widok od strony Alej Jerozolimskich, obelisk na skrzyżowaniu niezrealizowanego przedłużenia ul. Kopernika i al. 3 Maja,
rys. Kazimierz Marczewski, 1943 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/1367/0/291/335)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Port Praski, w tle sylwetka kościoła św. Floriana, rys. Jan Knothe, 1956 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/151/0/-/18/40/30)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Widok na skarpę wiślaną u zjazdu z mostu Poniatowskiego w kierunku centrum, po lewej stronie budynek Muzeum Narodowego z kopułą, rys. Maciej Nowicki, 1945 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/1367/0/291/330)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Perspektywa ul. Marszałkowskiej w stronę Al. Jerozolimskich, w oddali widoczna fasada hotelu Polonia, rys. Kazimierz Tor, 1950 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/25/0/-/8181)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Al. Jerozolimskie, widok w stronę mostu Poniatowskiego na skrzyżowanie z ul. Marszałkowską. Duży budynek z tarasowym dachem zaprojektowany mniej więcej w miejscu, w którym dziś stoi rotunda PKO, rys. Stanisław Bieńkuński, 1946 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/2075/0/1735)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Ul. Marszałkowska, widok w stronę Ogrodu Saskiego, rys. Stanisław Bieńkuński, 1946 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/2075/0/1/928)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Wysokościowiec w Porcie Praskim – jedno z miejsc rozważanych jako dogodne do usytuowania Pałacu Kultury i Nauki, rys. Kazimierz Marczewski, 1951 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/25/0/-/8181)
Repr. ze zbiorów Archiwum Państwowego w Warszawie
Perspektywa ul. Marszałkowskiej z uwzględnieniem skrzyżowania z Al. Jerozolimskimi, widoczny budynek hotelu Polonia oraz fragment budynku PAST-y, przy ul. Zielnej, rys. Tadeusz Iskierka, 1949 r. (Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/25/0/-/8281)
Z Krystyną Zachwatowicz, córką jednego z najbardziej znanych polskich konserwatorów zabytków Jana Zachwatowicza, o atmosferze rodzinnego domu, odtwarzaniu Warszawy i związanych z tym kontrowersjach oraz… o podrabianiu biletów do teatru. Pani pierwsze wspomnienie związane z ojcem? Jak przez mgłę pamiętam...
Liverpool został skreślony z Listy Światowego Dziedzictwa z powodu łamania warunków stanowiących podstawę wpisu. Decyzję umotywowano niedotrzymaniem przez władze miejskie i konserwatorskie tego miasta warunków ochrony zarówno charakterystycznej historycznej zabudowy, jak i zabytkowego założenia portowego miasta...
Doświadczenia wojenne naznaczyły Polskę na długie lata i dotknęły bardzo wielu dziedzin. Jednym z zagadnień, które uformowało się w obliczu tużpowojennych realiów, jest stosunek do zabytków – ich odbudowy, renowacji, modernizacji, ochrony, restytucji...
Na naszej stronie używamy plików cookies (szczegóły znajdują się w „Polityce prywatności"). Jeśli nie chcesz, aby „ciasteczka" były zapisywane na Twoim urządzeniu, zmień ustawienia przeglądarki. Jeśli jednak się na to zgadzasz, wciśnij OK.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.