Droga do wioski Arkowo ze strony morza, wyspa Sachalin, Rosja. Odbitka kolodionowa, wymiary: odbitka wys. 121 x szer. 166 mm (naklejona na kartę wys. 348 x szer. 264 mm). Odbitka z "Albumu Bronisława Piłsudskiego zawierającego fotografie Sachalinu", zestawionego podczas zesłania w latach 1892-1896. Dar Bronisława Piłsudskiego, Polska Akademia Umiejętności.
Polska Akademia Umiejętności, pauart.pl / domena publiczna
Ludzie

Odyseja Bronisława Piłsudskiego

To ciekawe: w Polsce jest tym mniej znanym Piłsudskim, na świecie – wręcz przeciwnie. Mowa o Bronisławie, bracie Józefa, jednego z twórców wolnej Polski po 1918 roku.

Na Sachalin trafił jako skazaniec, jednak już wkrótce jego los przyjął niespodziewany obrót. Tam zainteresował się tutejszymi społecznościami – przede wszystkim ludami Ajnów, Gilaków i Oroków. Nie miał formalnego wykształcenia antropologicznego, skończył zaledwie początkowe studia prawnicze, ale wykazał się pasją, samokształceniem i zaskakującą metodologią terenową. Na przykład został jednym z nielicznych badaczy spoza społeczności Ajnów, którzy zostali dopuszczeni do ceremonii niedźwiedzia zwanej Iomante, i udokumentował ją fotograficznie.

Jego prace językowe i etnograficzne, zapisy legend, pieśni, języka, obrzędów, przeszły później do kanonu badań nad Ajnami.

Ale jednym z najcenniejszych aspektów działalności Bronisława Piłsudskiego jest jego dorobek fotograficzny. Według różnych źródeł wykonał nawet „kilkaset fotografii” społeczności, które badał, ich ceremonii, portretów, wiosek.

Zdjęcia znalazły się m.in. w albumie, który znajduje się w zbiorach z 28 kartami, znajdującym się dziś w archiwach Polskiej Akademii Umiejętności. Stanowi on tylko część kolekcji, zapis niezwykłego fotograficznego świadectwa.

Na zdjęciach widzimy ludzi Ajnów oraz ich tradycje czy ceremonie zawarte w kadrze badacza-zesłańca. Fotografia dla niego nie była tylko ilustracją, lecz narzędziem badawczym i dokumentacyjnym, świadectwem istnienia kultur.

Dzięki temu fotograficznemu archiwum współczesne badania nad Ajnami, Gilakami, Orokami mają bezcenny materiał wyjściowy, który traktować można zarówno jako źródło wizualne, jak i etnograficzne.


Katarzyna Mirczak

Katarzyna Mirczak – artystka sztuk wizualnych, redaktorka kreatywna i koordynatoka wizualna „Spotkań z Zabytkami”. Od 2010 r. reprezentowana przez Erica Francka / Londyn. Współautorka obok Wojciecha Nowickiego książki „Przerwa na światło. Fotografie polskich podróżników i badaczy”.

Popularne